Het huis aan de Gouden Bocht van Jessie Burton: boek over het beroemdste poppenhuis ter wereld

Poppenhuis Rijksmuseum

Het huis aan de Gouden bocht

poppenhuis
Amsterdam, 1686. Nella Oortman komt aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende VOC-koopman Johannes Brandt. Haar echtgenoot is meestal op reis en raakt haar nooit aan. Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht – maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt ze mysterieuze pakketjes met meubels en poppen voor haar poppenhuis. Wie is de geheimzinnige afzender die zoveel details van hun privéleven lijkt te kennen? En zijn hun geheimen veilig in zijn handen?

Bestel of download het e-book.

Jessie Burton, auteur van Het Huis aan de Gouden Bocht

PoppenhuisDe 32-jarige Britse Jessie Burton bracht in 2009 voor het eerst een bezoek aan Amsterdam en was gelijk verliefd op de grachten en herenhuizen. Wandelend door het oude centrum vormden zich in haar hoofd de eerste ideeën voor een roman die zich af zou spelen in deze prachtige omgeving. Ook het poppenhuis van Petronella Oortman, een van de hoogtepunten van de collectie van het Rijksmuseum, sprak erg tot haar verbeelding. Ze verwerkte haar research tot een indrukwekkende historische roman waarin ze een prachtig portret van Amsterdam in de Gouden Eeuw schetst.

Bekijk de boektrailer van Het huis aan de Gouden Bocht

 

HET HUIS AAN DE GOUDEN BOCHT in NIEUWSUUR

Het tv-programma Nieuwsuur interviewde Jessie Burton tijdens een rondvaart door de Amsterdamse grachten. Bekijk het item hier terug

Poppenhuis Rijksmuseum

Het poppenhuis van Petronella Oortman

Het manshoge poppenhuis van Petronella Oortman uit 1688 is een van de hoogtepunten in de collectie van het Rijksmuseum. Naast de roman Het huis aan de Gouden Bocht verschijnt ook de geïllustreerde en informatieve uitgave Het poppenhuis van Petronella Oortman. Deze uitgave werd verzorgd door kunsthistoricus Karin Braamhorst en ontwerper Marlies Visser. Meer informatie over de speciale boekuitgave Het poppenhuis van Petronella Oortman.

The making of… het gouden poppenhuis

Ter promotie van Het huis aan de Gouden Bocht reist deze zomer een prachtig, gouden poppenhuis door Nederland. Ook is een gouden poppenhuis te bewonderen in de museumwinkel van het Rijksmuseum in Amsterdam.

Het gouden poppenhuis is te zien bij:

9 tm 16 juli: boekhandel Stevens, Hoofddorp

16 t/m 23 juli: boekhandel Plukker, Schagen

23 t.m 30 juli: Libris boekhandel, Woerden

30 juli t/m 6 augustus: boekhandel Meijer en Siegers, Oosterbeek

6 t/m 13 augustus: boekhandel Jaspers, Badhoevedorp

13 t/m 20 augustus: boekhandel Los, Bussum

Heb je het poppenhuis gezien bij jouw boekwinkel? Stuur ons dan een foto! Mailen kan naar promotie@lsamsterdam.nl. Je kunt de foto ook via twitter naar ons sturen: @lsamsterdam
Poppenhuis

Pers over Het huis aan de Gouden Bocht

‘Een aangrijpend verhaal, dat intieme inkijkjes biedt in het leven in Amsterdam tijdens de Gouden Eeuw.’ – Het Parool
‘Indringend, betoverend, en vol verrassingen.’ – S.J. Watson, auteur van Voor ik ga slapen
‘Een sfeervolle historische roman.’ – De Standaard
‘Een waarheidsgetrouw beeld van de tijd waarin Petronella Oortman het poppenhuis kreeg van haar man.’ – Telegraaf
‘Een complex, vrouwvriendelijk verhaal met een magisch element erin.’ – Harper’s Bazaar
‘Een roman die je niet loslaat.’ – Vogue
‘Een fabelachtig boeiende leeservaring.’ – The Observer
‘Een en al Rijksmuseum, een en al Amsterdam.’ – Wim Pijbes, directeur Rijksmuseum

Het huis aan de Gouden Bocht op twitter

 

Hoe was het leven in Amsterdam anno 1686?

Het huis aan de Gouden Bocht is een roman die de Gouden Eeuw in Amsterdam op onvergetelijke manier tot leven wekt. Het verhaal gaat over Nella Oortman, die in 1686 een manshoog poppenhuis liet maken. Dit poppenhuis is nog altijd te bewonderen in het Rijksmuseum.
Neem een kijkje in het leven van alledag in 1686 in twaalf afleveringen.

Aflevering 1

1Mensen gingen in de zeventiende eeuw niet erg respectvol met dieren om. Dieren waren een voedselbron en ze waren van nut voor het bewerken van het land, voor vervoer of ter bescherming. Ook in de wetenschap werden dieren gebruikt. Wetenschappers waren niet al te zachtzinnig: het kwam voor dat ter bestudering van de anatomie dieren levend werden ontleed. Dieren dienden ook ter vermaak van de mens. Katknuppelen, gansrijden en palingtrekken waren enorm lollige vormen van volksvermaak. Er was geen enkele instantie die optrad tegen deze praktijken. De kerk liet af en toe wel een kritisch geluid horen, maar dat kwam eerder voort uit bezorgdheid dat deze behandeling van dieren het slechte in de mens naar boven zou halen. Wreedheid tegen dieren was dus vooral slecht voor mensen.

Aflevering 2

Poppenhuis Nella OortmanHet modebeeld in de zeventiende eeuw werd gekenmerkt door donkere silhouetten. Niet alleen dominees maar ook stadsbestuurders en ouderen droegen bij voorkeur zwart. Zwart stond voor betrouwbaarheid, kredietwaardigheid en ernst. Het was ook een heel dure kleur. Om een echt diepzwarte stof te maken waren er vele verfbaden nodig, waaronder een indigobad. Indigo was een lastig toe te passen kleurstof uit India, die eerst moest worden opgelost in urine. Wij denken vaak dat iedereen in het zwart gekleed ging in die tijd. We zien in de musea de portretten van de stedelijke elite in sober en deftig zwart. Maar het gewone volk liet zich natuurlijk niet portretteren en dat komen we dan ook niet tegen in de museumzalen van nu. Armere mensen droegen doorgaans verwassen grijze of bruine kleding, die vaak helemaal werd afgedragen.

Aflevering 3

Poppenhuis Nella Oortman‘Schilderijen zijn hier heel gewoon’, merkte een reiziger uit Engeland op, ‘er is amper een gewone handwerksman wiens huis er niet mee versierd is.’ De kunstmarkt was gericht op de massaconsumptie. Het goedkoopste waren gravures, die kon je voor een paar stuivers per stuk kopen. Ook geïllustreerde boeken waren relatief goedkoop. Een ets was iets duurder en voor een olieverfschilderij betaalde je een prijs afhankelijk van de afmeting en van de lijst. Het goedkoopst waren schilderijen met boerse taferelen, interieurs en landschapjes. Dit soort werken kocht je voor een of twee gulden. Schilderijen werden in deze tijd vooral gezien als ambachtelijke producten, zoals stoelen of schenkkannen. Een schilderij was altijd nog goedkoper dan een stoel of een kledingstuk. Een vrouwenhemd kostte bijvoorbeeld een gulden, maar een jurk kon wel honderd gulden kosten en een mannenjas en -vest tot wel vijftig gulden.

Fragmenten uit:
Het poppenhuis van Petronella Oortman, © 2014, Karin Braamhorst, Marlies Visser en Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Verkrijgbaar vanaf half juni 2014 voor € 14,95. De engelstalige editie: verkrijgbaar vanaf 1 juli 2014.